Senin, 05 Januari 2009

TAZKIRAH 10 MUHARAM

Alhamdulillah kita masih berada dalam bulan Muharam ketika ini. Banyak perkara yang berlaku dalam bulan ini berkaitan dengan peristiwa yang berlaku sendiri pada para-para nabi .

Tidak lama lagi penantian demi penantian telah tiba dan muslimin dan muslimat menanti hari yang dinantikan iaitu Hari Asyura.

Tiada yang lebih istimewa pada hari Asyura melainkan puasanya yang penuh dengan hikmah dan fadhilatnya.Riwayat daripada Abu Qatadah Al-Ansari maksudnya "Dan ditanya Rasulullah s.a.w mengenai hari Asyura? Baginda menjawab"Ia menebus dosa setahun yang lalu"

Puasa hari Asyura hanya pada hari kesepuluh bulan Muharam.Tidaklah wajib dan barang siapa yang inginkan atau rindukan akan pahalanya maka lakukan lah ia dengan hati yang ikhlas.

Ada kisah yang berlaku ketika berlakunya puasa tersebut iaitu Ibnu Abbas r.a berkata:"Tatkala Rasulullah sampai ke Madinah,baginda melihat orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura.

Baginda bersabda "Apakah ini?"Orang Yahudi menjawab:Hari yang baik ini dimana Allah menyelamatkan Bani Israel daripada musuh mereka,maka Musa berpuasa pada hari itu."

Nabi bersabda"aku lebih baik dan berhak dengan Musa daripada kamu."Lalu baginda berpuasa dan memerintahkan berpuasa"(Riwayat Bukhari)

Itulah bermulanya sejarah dan perintah dari baginda agar kita berpuasa.

Albaihaqi meriwayatkan bahawa Nabi saw bersabda: Puasalah tanggal sembilan dan sepuluh (Muharram), dan jangan meniru orang-orang Yahudi.

Seorang murid mimpi bertemu dgn gurunya yg telah mati, maka ia bertanya : Bagaimanakah keadaannya? Jawab gurunya : Tuhan telah
mengampunkan bagiku dosa enam puluh tahun kerana puasa Asyuraa.

Alyafi'i dan Annasyiri dalam Kitab Idhah menerangkan, yg istimewa dalam riwayat Asyuraa ini, yaitu hari yg juga dipuasakan oleh
binatang-binatang buas dan serangga.

Fatah bin Syukhruf berkata: Saya biasa menghamburkan potongan-potongan roti yg kecil-kecil untuk semut pada tiap hari, dan bila tepat hari Asyuraa
roti itu tidak dimakan.

Alhamdulilah Demi memperkuatkan maksud Asyura kita sampaikan dan amalkan

Perbandingan kita dengan Yahudi memang jelas dan nyata .Dan Rasulullah telah menegaskan bahawa Aku yakni (Islam) lebih berhak berpuasa daripada kaum Yahudi.

Ini kerana Kaum Yahudi menganggapnya sebahagian hari raya dan mereka namakan hari raya Fashah.Telah disyariatkan kepada kita berpuasa pada
hari sebelum iaitu puasa hari 9 dan 10.Puasa pada hari 10 saja hukumnya makruh.

Dari Ibnu Abbas r.a beliau berkata "Saya tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w mengutamakan puasa pada hari tertentu daripada hari yang lain kecuali hari (Asyura)dan bulan adalah (Ramadhan). Mengikutkan peristiwa yang berlaku hari ini menurut kata Syeikh Abdullah bin Jibrain berkata :Adapun yang dilakukan oleh orang Rafidhoh(syiah) pada hari Asyura dengan merayakan cara yang menyakiti diri,mencakar muka dan mengkoyak-koyakkan baju ini adalah perbuatan bid`ah .Bertentangan dengan cara sunnah sebenarnya. Wallahu` alam.

Dihari kita menyambut Asyura ini sampaikan pada ahli keluarga dan sahabat kita dan tak lupa juga salawat dan salam kita pada junjungan nabi kita Rasulullah s.a.w serta para sahabat .

Ulama kita dari Ahlil Sunnah wal Jemaah telah menonjolkan beberapa riwayat yg bersangkutan dgn hari Asyura Muharram. Ada drpadanya dari Hadith dan ada dari "research" Ulama (research sampai ke Injil, aurat dan Zabur sekali):
* Nabi Adam dan Ibu Hawa diberi pengampunan setelah kian lama dibuang dari Syurga
* Nabi Idiris diangkat martabatnya (dlm Quran) dan di"letak" dalam Syurga
* Nabi Nuh dan kaumnya "safe landing" setelah Bah Besar---ada riwayat memasak sejenis "bubur" yg mengandungi kacang² dan biji²an
* Nabi Ibrahim diselamatkan Allah daripada Api Si Raja Namrud. (cerita dlm Quran)
* Nabi Yusuf diselmatkan daripada perigi buta (yg ini saya kurang pasti [dzon] buat sementara ini)
* Nabi Ya'akub mendapat penglihatan setelah menjadi buta kerana mengangis disangka anaknya Nabi Yusuf di bunuh binatang buas
* Nabi Isa diangkat ke langit
* Nabi Sulaiman diangkat darjatnya dan dianugerahkan Kerajaan
Sebesar²-besarnya --- Langit, Bumi dan Haiwan
* RASULULLAH SAW DIWAHYUKAN AYAT BERIKUT PADA HARI ASYURA MUHARRAM
: "Yang dengannya Allah mengampuni dosa dosamu yang lalu, dan juga dosa dosa yang akan datang, dan menyempurnakan rahmatNya keatasmu, dan
membimbingmu kejalan yang lurus." Surah Al Fath (48:02)
* wafatnya Saiyidina Hussien di perang Karbala

Disebutkan juga bahawa hujan yg pertama sekali turun di dunia adalah pada Hari Asyura. Dan ada riwayat yg mengatakan hari Kiamat akan
berlaku pada Hari Asyura (yg berjatuh pada hari Jumaat)

KetahuilahNabi Yunus juga keluar drpd perut ikan Nun(mungkin whale) pada Hari Asyura.
********Nabi Yunus berzikir (bertasbih) hari² walaupun dalam segelap-gelapnya malam, segelap-gelapnya dalam dasar laut,
segelap-gelapnya dalam perut ikan Inilah yg menjadi salah satu dalil bagi ahli sufi yg berzikir dlm gelap

(sumber : http://sekolah.mmu.edu.my/skserkamdarat/tazkirahmuharam1.html)

1 komentar:

Anonim mengatakan...

mampir nih dari cibinong